Doorgaan naar hoofdcontent

Crystal clear


Ik kreeg de  diagnose diabetes. Dan gaat er een heel traject in werking. Er word aangeraden om naar een diëtist te gaan. Gelukkig is het nog in het stadium dat pillen nog voldoende zijn. Er werd zelfs gezegd dat ik er nog vanaf kan komen. Hiervoor moet ik wel afvallen en gezonder leven. Dus gelukkig hoef ik geen insuline te spuiten. Zodra je insuline moet gaan spuiten kom je er nooit meer vanaf. Daarbij heeft het spuiten van insuline nog meer invloed op je leven. Doordat je dan meestal meerdere keren per dag op dezelfde tijd de prik moet zetten.Terug te komen op de diëtist hierdoor word je je bewust van wat je allemaal tot je neemt qua voedsel en drinken.

Hierdoor ben ik begonnen met het drinken van crystal clear. Dan kom je erachter dat er veel meer soorten crystal clear zijn. Je gaat verder kijken of er goedkopere dranken zijn met dezelfde smaak.
Die zijn er zeker ze smaken uiteraard niet hetzelfde maar de insteek is hetzelfde.
Ik heb de meeste nu wel gedronken. Toen kwam het idee ik kan hier een stuk over schrijven.
Mijn lijst met de producten heeft 1 favoriet en dat is de Jumbo Helder Bruisend citroen. Deze is net wat zachter van smaak ten opzichte van de originele crystal clear citroen. Hierbij is het ook duidelijk dat citroen mijn favoriete smaak is. De smaak citroen is gewoon net wat frisser van smaak.

 Ik wissel wel af met siroop. Voorheen deed ik dit met slimpie siroop. Daar ben ik sinds kort mee gestopt. Op facebook kwam ik een artikel tegen over slimpie siroop en dit heeft mij aardig laten schrikken. Het artikel ging over de ingrediënten die erin zitten en wat deze allemaal aan ongemakken veroorzaken. Nu ben ik niet zo snel van deze artikelen overtuigd omdat er geen officieel onderzoek aan vast zit. Maar door de vele reacties eronder was ik toch overtuigd. Er waren mensen met klachten zoals hoofdpijn en buikpijn. Die vertelden dat toen ze gestopt waren met het drinken van slimpie van de klachten af waren. Daarbij dacht ik baat het niet schaad het niet.
Ben op zoek gegaan naar een andere siroop. Dan kom je eigenlijk uit bij coolbear siroop. Ik zocht naar een siroop waar geen of zo min mogelijk suiker inzit. Coolbear bevat zoetstof stevia waardoor er geen suiker inzit. Moet heel eerlijk zijn het is een smaak waar je aan moet wennen. Hetzelfde als je altijd thee met suiker drinkt en dan besluit thee zonder suiker te gaan drinken dat is even wennen.
Mijn mening is als je de gezonde weg in wilt slaan moet je er ook wat voor over hebben. De siroop drink ik omdat de koolzuur die in crystal clear en namaak zit ook niet goed is om dit een hele dag te drinken. Daarbij is afwisseling lekker anders gaat het je ook tegen staan.

Laten we beginnen met de lijst crystal clear en namaak. Ik zal ze op volgorde doen van lekkerst naar minst lekker.Daarbij zal ik de bestandsdelen eronder vermelden en een korte beschrijving over de smaak.

De nummer 1 had ik het al over gehad:

 Jumbo Helder Bruisend citroen.
 Prijs: 0,73 cent

Voedingswaarden

  %*per 100 ml:Per 250 ml:
energie<1%kJ 4 / kcal 1kJ 9 / kcal 2
vetten0%0.0 g0.0 g
waarvan verzadigde vetzuren0%0.0 g0.0 g
koolhydraten
0.0 g0.0 g
waarvan suikers0%0.0 g0.0 g
vezels
0.0 g0.0 g
eiwitten
0.0 g0.0 g
zout**3%<0.1 g<0.2 g

Ingrediënten

  • Koolzuurhoudend mineraalwater
  • voedingszuur: citroenzuur
  • zuurteregelaar: E331
  • aroma
  • zoetstoffen: E955 en E950
  • conserveermiddel: E202
  • citroensap uit concentraat 0,01%
  • E = door EU goedgekeurde hulpstof. 
Dit is verreweg van de anderen de winnaar voor mij. Jumbo Helder Bruisend Citroen. Dit drankje is verfrissend. Zacht ondanks de koolzuur die erin zit. De citroen smaak komt goed naar voren. Ik krijg niet meer dorst van dit drankje. Wat ik van sommige drankjes nog wel eens krijg. Ik ga er niet van boeren (ook wel zo prettig ).
Uiteraard de grootste plus van het drankje is dat het voor mij als Diabetes een gezonde keuze is.Ik bevind 1 nadeel aan het drankje. Er zitten E nummers in daar ben ik nog niet over uit. Ik zie ze liever niet in mijn eten en drinken.

Voordat we naar nummer 2 gaan wil ik even wat kwijt over de E nummers. Ikzelf ben er nog niet over uit wat daar over te denken. Er zijn verschillende meningen over. Er zit nog een grote twijfel bij mij over de E nummers. De reden dat ik erover na ben gaan denken is toen ik het artikel over de slimpie siroop las en daarin werd ook het één en ander over de E nummers gezegd. Daarop had iemand mij een link gestuurd met een documentaire over de E nummers. Nu laten ze in het filmpje zien dat we ons geen zorgen hoeven te maken. Maar wat er ook in gezegd word waar ik ergens ook wel in geloof is dat er grote bedrijven achter zitten die flink wat geld betalen om de waarheid over de E nummers niet aan het licht te laten komen. Ja het is een onderwerp waar nog flinke discussies over zijn en zolang er hierin nog geen echte duidelijkheid in is zal ik niet weten wat ik ermee aan moet.
Nu weet ik ook wel dat het geen doen is tenzij je er je levenswerk van maakt dat het helemaal vermijden van E nummers niet te doen is. Wat ik wel probeer is er voor zover mogelijk op te letten.

Dan is nummer 2 aan de beurt:
 Crystal Clear citroen.
 Prijs: 1,29 euro

Voedingswaarden

  per 100 ml
energie4 kJ (= 0.9 kcal)
vet0 g
waarvan verzadigd vet0 g
koolhydraten0 g
waarvan suikers0 g
eiwit0 g
zout0.02 g
Een glas is 250 ml.

Ingrediënten

  • Koolzuurhoudend bronwater
  • voedingszuur (citroenzuur)
  • zuurteregelaar (natriumcitraat)
  • natuurlijk aroma
  • zoetstoffen (sucralose, acesulfaam K)
  • citroensap uit concentraat (0,01%)
 Dan komt op nummer 2 gelukkig het originele product. Dit drankje vind ik de koolzuur overheersen op de smaak citroen. Je proeft de citroen wel maar minder als je zou willen. Doordat de koolzuur wat zwaarder valt krijg ik bij dit drankje wel last van boeren. Je krijgt er een vol gevoel van in de buik. Ik vind het altijd vreemd gevoel als je van je drinken een vol gevoel krijgt. De reden dat Crystal Clear ook op nummer 2 komt is omdat er een smaak in de collectie zit die de andere merken niet hebben namelijk Lemon Cactus. En deze is dan stiekem wel weer lekkerder dan de Lemon. Dat is een grote plus voor dit merk. Ook hier al worden ze niet zo omschreven (wat wel vreemd is ) zitten E nummers in.

Nummer 3:
Saskia Helder Lemon.

 Voedingswaarden 

                               per 100 ml

energie:                                     4KJ/1kcal 
vetten:                                      <0,1 g
waarvan verzadigde vetzuren: <0,1 g
koolhydraten                            <0,1 g
waarvan suikers                       <0,1 g
eiwitten                                    <0,1 g
zout                                          <0.5 g


Ingrediënten

water, koolzuur, voedingszuur:
citroenzuur; natuurlijk aroma, zuurteregelaar:
natriumcitaten; zoetstoffen: cyclamaten, aspartaam,
sacharinen; citroensapconcentraat.

Nummer 3 en 4 komen komen op een gedeelde plaats en dit komt doordat de smaken erg dicht bij elkaar liggen. De citroensmaak word hier net als bij de Crystal Clear overheerst door de koolzuur.
Door de zwaardere koolzuur meer boeren wat geen fijne bedoeling is. Er zit een lichte chemische smaak aan wat als effect heeft dat ik minder het gevoel heb gezond bezig te zijn. Ook hier zit een nadeel aan en dat is de aspartaam in deze. Hier lees je over het algemeen geen goede berichten over.

Nummer 4:
Plus Clear citroen.
Prijs: 0,74 cent

 Voedingswaarden

                                   Per 100 ML


Energie 0 Kilocalorie
Energie 0 KiloJoule
Vet 0 gram
Waarvan verzadigd vet 0 gram
Waarvan enkelvoudig onverzadigd vet 0 gram
Waarvan meervoudig onverzadigd vet 0 gram
Koolhydraten 0 gram
Waarvan suikers 0 gram
Polyolen 0 gram
Zetmeel 0 gram
Vezels 0 gram
Eiwitten 0 gram
Zout 0.05 gram
Trans 0 gram
Natrium 0.02 gram
 
Ingrediënten
koolzuurhoudend mineraalwater, voedingszuur: citroenzuur, zuurteregelaar: e331, natuurlijk citroenaroma met andere natuurlijke aroma's, zoetstof: sucralose/acesulfaam-k, conserveermiddel: e202, 0,01% citroensap uit concentraat.
 
Zoals hierboven al beschreven komen de nummer 3 en 4 op een gelijke plek.
De smaken komen overeen al vind ik het chemische in deze iets minder naar voren komen.
Bij dit merk vind ik de koolzuur iets meer overheersen. Waardoor je de frisse smaak van citroen nog iets meer kwijtraakt. Het boeren is bij deze dan weer iets meer. De E nummers zijn ook weer duidelijk aanwezig.
 
Nummer 5 en de laatste in deze reeks:
AH Bruisend mineraalwater citroen.
Prijs: 0,74 cent.
 

Voedingswaarden

                                        per 100 ML

energie                                                0 KJ (0 kcal)
vet                                                       0 g
waarvan verzadigd                              0 g
waarvan enkelvoudig onverzadigd     0 g
waarvan meervoudig onverzadigd    0 g
 koolhydraten                                      0 g
waarvan suikers                                  0 g
voedingsvezel                                     0 g
eiwitten                                               0 g
zout                                                     0 g
 

Ingrediënten

Ingrediënten: Koolzuurhoudend mineraalwater, natuurlijk citroen-limoenaroma, natuurlijk citroenaroma.

Deze is verreweg favoriet. Ik vind deze gewoon vies. Dit smaakt voor mij naar Spa rood met een heel licht smaakje citroen. Spa rood lust ik niet dus dit drankje is geen optie voor mij. Voor mensen die Spa rood lusten zal dit een goede optie zijn. Voor mij valt deze ook buiten de boot en is het geen tegenhanger van de Crystal Clear. Zover ik weet is er geen andere optie bij AH als dan Crystal Clear te kopen.
 


 
 
 

 
 
 
 


 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Instamotivatie

Er is weer een begin gemaakt met sporten. Eigenlijk strijd ik al zo lang als ik me kan herinneren met sporten. Graag zou ik het leuk vinden maar helaas ik vind het niet erg leuk. Ik sport omdat het de makkelijkste manier is om af te vallen en weer voor zover het voor mij mogelijk is gezond te worden. De sportschool is op dit moment even geen optie doordat ik een ziektewet uitkering heb en ik op de centen wil letten. Thuis heb ik een crosstrainer staan en deze voldoet ook gewoon aan de eisen. Ik probeer met de crosstrainer wel een opbouw te maken. Mijn idee is als je elke dag bv een half uur doet je stil gaat staan en er geen voortgang inzit. Ik ben begonnen met 26 minuten en op dag 6 zat ik op 50 minuten. Na de crosstrainer doe ik nog even de buikspieroefeningen ook hier bouw ik op naar elke keer meer. Wat voor mij motivaties zijn : De belangrijkste mijn doel en het doel voor nu is onder de 90 kilo te komen. Hoe stom het ook klinkt ik ben dol op selfies en vind het heerlijk o

This is me!

Dit is mijn eerste blog. Hierin zal ik mezelf even voorstellen. Ik ben becky een vrouw van 32 jaar. De reden dat ik wil gaan bloggen is omdat ik op dit moment in de ziektewet zit en het altijd fijn heb gevonden om te schrijven als kind heb ik dit altijd al fijn gevonden. Ik kon uren schrijven en had ook altijd de fantasie een boek te schrijven. Ik heb wat a4tjes vol geschreven met verzonnen verhalen. Ik zat soms zelfs al op de helft van een boek. Ik vond het ook heerlijk om te lezen. Ik heb wat boeken verslonden. Op de één of andere manier kan ik me niet meer zo goed tot een boek zetten terwijl als ik het wel doe ik het heerlijk vind. Maar netflix is een nieuwe verslaving en zo ben je zo weer een paar uur verder. Daarbij heb ik nog wat andere interesses wat ook tijdrovend is. Sowieso mijn hondjes vragen aardig wat aandacht en dat zijn echt mijn kindjes ( ik weet het je mag ze niet menselijk maken). Ik doe aan competitie darten heb een heel gezellig team genaamd “dat is